Z-A-C Tuning voor E30
standaard BMW E30 tuning mogelijkheden binnen
de reglementen
van de standaard BMW E30 klasse van de zomer avond competitie.
De BMW E30 standaard klasse is misschien wel de leukste
en
best betaalbare klasse binnen de zomeravond competitie.
De BMW 325i E30 is zeer veel verkocht en is populair bij de
jonge generatie rijders.
Daar waar de Golfjes GTI en de Opel GSI-tjes al lang op de
sloop staan,
blijven de zes cylinder Beamers lekker doorrijden.
Ik rijd zelf al jaren in de E30.
We hebben er al heel veel gerepareerd en
getuned. Van Cilinderkop tot benzinedop.
"Ik kan die dingen dromen" |
Alex Janssen - Janssen
Motorenrevisie |
De standaard E30 klasse betekend dat je voor het competitie
element moet houden
aan de reglementen van de E30 klasse. Standaard betekend niet
dat je niets mag
doen om de prestatie te verbeteren.
Dit boekje geeft je de 10 dingen die je aan mag passen
binnen de reglementen en zeker
zorgen voor een betere prestaties en een hogere plaats in
het
klassement.
We hebben de opsomming in volgorde van meeste effect en
laagste kosten gezet.
Top 10 Tuning tips voor de E30 Z-A-C standaard klasse
1. Onderstel - wegligging
Begin met het vervangen van de draagarmbussen, voor strakker sturen
en elimineren van het dweilgedrag bij aanremmen. Motorsteunen van aluminium of
teflon (PU) om te voorkomen dat je visco fan gaat happen in je
radiator. Achterbrugbussen
om dweilgedrag weg te werken.
Aluminium cardan of
differentieel bus, om een betere hoogte afstelling en
stijver geheel te maken.
2. Schokbrekers:
De DNRT zegt hierover het volgende:
Onderstaande punten mogen niet gewijzigd worden:
- Motor (170pk) en
vliegwiel.
- Versnellingsbak.
- Luchtfilterhuis en
inlaatspruitstuk.
- Uitlaat en
uitlaatspruitstuk.
- Motormanagement en
bijbehorende software.
- Onderstel met uitzondering van
schokbrekers en veren.
Je mag dus wel de veren en schokbrekers aanpassen.
Onder het motto hoe harder hoe beter, heb je de volgende
veelgebruikte alternatieven:
Let er daarbij op dat de veren verstelbaar moeten zijn. Op
die manier kan je de
wagen uit laten wegen zodat er op alle wielen evenveel remdruk
toegepast kan worden (en niet dat een bepaald wiel atijd
blokkeerd)
De AST en Interax sets
hebben verstelbare schokbreker karakteristieken zodat je ze
makkelijk aan ieder cicuit kan aanpassen (bijvoorbeeld de
Z.A.C. rijdt o.a. op Assen, Zolder, Ossesleben en
Zandvoort)
3. Remmen
Je mag de remmen aanpassen. De volgende zaken kun je
eenvoudig doen:
- De standaard remslangen vervangen door ijzeren
slangen. Dit zorgt ervoor dat je rempedaal spijkerhard
aanvoeld en de remdruk directer op de remcilinder geperst
wordt. De rubberslagen zetten namelijk uit door de warmte
van de remolie en de remmen.
- De schijven vervang je door geventileerde schijven,
zodat de warmte beter kan worden afgevoerd en de remweg dus
korter is.
- Er zijn veel merken, maar de beste ervaring hebben we
wel met Powerdisk
schijven en Ferrodo Blokken (3000)
- Natuurlijk vervang je de remolie met Dot 5 race
remolie. Oude olie kan gaan borrelen waardoor de rem
sponsig aanvoeld.
4. Smering en filters
- Remolie van Gastrol of ATE
- Race-Olie voor de motor van Gastrol
- Olie voor het (sper) differentieel
5. Uitwegen van de carosserie
Een carosserie is in de juiste balans als op elk wiel hetzelfde
gewicht in de juiste verhouding is afgesteld. Is de auto in
onbalans, dan merk je dat bij het aanremmen van een bocht,
waarbij een wiel altijd als eerste zal slippen.
Het gewicht op juiste manier afstellen is een lastige klus. Je
moet beschikken over schroefveren, bijvoorbeeld van AST, met
daarnaast
een weeginstallatie. De voordelen zijn:
- Kortere remweg
- Betere balans in de bochten, daardoor sneller
Wegen en afstellen kun je laten doen bij
Janssen-motorenrevisie voor 165 euro. Je kan bij Janssen ook
terecht voor een gratis gewicht / balans-check. Er wordt dan
gewogen of je auto uitgebalanceerd moet worden.
6. Sperdifferentieel. Als je de bocht
uit accelereerd, moet je er voor zorgen dat je het maximale
vermogen op de weg over kunt brengen. Een differentieel
verdeeld de aandrijving over de wielen. Bij een gewoon
differentieel kan de kracht in de bochten slechts op
één wiel vermogen kan worden overgebracht. Door een
Sperdifferentieel wordt op beide wielen vermogen overgebracht.
Het resultaat is sneller uit de bochten komen.
Een sperdifferentieel heb je in verschillende vormen. Je hebt
er één met een groot en een klein huis. Standaard sperwerking
is 25 of 40%. Het is aan te bevelen om direct een revisie van
het sper te doen voor je hem er onder zet. (Janssen
revisie)
de verhouding van 3.91 / 4,10 of 4,27 blijken het beste
te presteren (Zandvoort). Vervang elk seizoen of om de 5 tot 10
keer rijden de olie om je platen te sparen.
7 Besparen van gewicht.
Elke kilo die mee moet is teveel.
Je kan een standaard E30 Type 1 uitkleden tot
net onder de duizend kilo (inclusief rolkooi)
Ramen: De ZAC E30-standaard reglementen staan toe dat de glazen
ramen vervangen mogen worden door Lexaan. Het beste kun je
daarvoor een plaat van 3 mm kopen. (kost +/- 25
euro).
-
Interieur:Alles mag eruit, m.u.v. het dashboard.
-
Opendak: moet je dichtmaken (lassen)
-
Bumpers: binnenwerk van de bumpers geheel weghalen.
De buitenbumper vastzetten met een paar bouten en
moeren.
-
Trekhaak: niet nodig, dus eraf halen
-
Accu: Vervang de standaard accu door een race accu.
(scheelt al snel 10 KG)
8. Koppeling Vervang de koppeling
preventief door een racekoppeling. Het beste gebruik je
daarvoor de Sintelplaat bijvoorbeeld van Sachs (350 euro)
De race koppeling zorgt voor een betere overbrenging van het
koppel. Daarnaast gaat de koppeling ook niet meer kapot.
Vergeet niet een zwaardere drukgroep te installeren (zodat er
meer druk kan worden opgebouwd.)
9.Brandstof filter en brandstofpomp
Vernieuwen
10 Luchtfilter + Luchtweger
Sportluchtfilter van K&N in het standaard
luchtfilterhuis. Reinig de luchtweger voor een beter koppel
onderin.
- 11 Veiligheid
- Rolkooi ->
-
- Laskooi: Vlasblom. Remola, Biesheuvel (vanaf
600 euro)
- Schroefkooi (kan je nog eens overzetten of
verkopen) vanaf 750 Euro bij Bas Roos, Biesheuvel
(OMP)
- HANS Systeem: combinatie van helm en Harnas -
> Bieshuvel
|