BMW E30 teflon bussen   

 
free website hit counterfree website hit counterZ-A-C Tuning voor E30 standaard
BMW E30 tuning mogelijkheden binnen de reglementen
van de standaard BMW E30 klasse van de zomer avond competitie.

De BMW E30 standaard klasse is misschien wel de leukste en
best betaalbare klasse binnen de zomeravond competitie.

De BMW 325i E30 is zeer veel verkocht en is populair bij de jonge generatie rijders.
Daar waar de Golfjes GTI en de Opel GSI-tjes al lang op de sloop staan,
blijven de zes cylinder Beamers lekker doorrijden.

Ik rijd zelf al jaren in de E30. We hebben er al heel veel gerepareerd en getuned. Van Cilinderkop tot benzinedop.
"Ik kan die dingen dromen"
Alex Janssen - Janssen Motorenrevisie


De standaard E30 klasse betekend dat je voor het competitie element moet houden
aan de reglementen van de E30 klasse. Standaard betekend niet dat je niets mag
doen om de prestatie te verbeteren.

Dit boekje geeft je de 10 dingen die je aan mag passen binnen de reglementen en zeker
zorgen voor een betere prestaties en een hogere plaats in het
klassement.

We hebben de opsomming in volgorde van meeste effect en laagste kosten gezet.

Top 10 Tuning tips voor de E30 Z-A-C standaard klasse


1. Onderstel - wegligging
Begin met het vervangen van de draagarmbussen, voor strakker sturen en elimineren van het dweilgedrag bij aanremmen. Motorsteunen van aluminium of teflon (PU) om te voorkomen dat je visco fan gaat happen in je radiator. Achterbrugbussen om dweilgedrag weg te werken.
Aluminium cardan of differentieel bus, om een betere hoogte afstelling en stijver geheel te maken.

2. Schokbrekers:
De DNRT zegt hierover het volgende:
Onderstaande punten mogen niet gewijzigd worden: 

  •      Motor (170pk) en vliegwiel.
  •      Versnellingsbak.
  •      Luchtfilterhuis en inlaatspruitstuk.
  •      Uitlaat en uitlaatspruitstuk.
  •      Motormanagement en bijbehorende software.
  •      Onderstel met uitzondering van schokbrekers en veren.

Je mag dus wel de veren en schokbrekers aanpassen.

Onder het motto hoe harder hoe beter, heb je de volgende veelgebruikte alternatieven:

  • Interax
  • Koni
  • OMP
  • AST

Let er daarbij op dat de veren verstelbaar moeten zijn. Op die manier kan je de
wagen uit laten wegen zodat er op alle wielen evenveel remdruk toegepast kan worden (en niet dat een bepaald wiel atijd blokkeerd)

De AST en Interax sets hebben verstelbare schokbreker karakteristieken zodat je ze makkelijk aan ieder cicuit kan aanpassen (bijvoorbeeld de Z.A.C. rijdt o.a. op Assen, Zolder, Ossesleben en Zandvoort)

3. Remmen

Je mag de remmen aanpassen. De volgende zaken kun je eenvoudig doen:

  •  De standaard remslangen vervangen door ijzeren slangen. Dit zorgt ervoor dat je rempedaal spijkerhard aanvoeld en de remdruk directer op de remcilinder geperst wordt. De rubberslagen zetten namelijk uit door de warmte van de remolie en de remmen.
  • De schijven vervang je door geventileerde schijven, zodat de warmte beter kan worden afgevoerd en de remweg dus korter is.
  • Er zijn veel merken, maar de beste ervaring hebben we wel met Powerdisk schijven en Ferrodo Blokken (3000)
  • Natuurlijk vervang je de remolie met Dot 5 race remolie. Oude olie kan gaan borrelen waardoor de rem sponsig aanvoeld.


4. Smering en filters

  • Remolie van Gastrol of ATE
  • Race-Olie voor de motor van Gastrol
  • Olie voor het (sper) differentieel

5. Uitwegen van de carosserie
Een carosserie is in de juiste balans als op elk wiel hetzelfde gewicht in de juiste verhouding is afgesteld. Is de auto in onbalans, dan merk je dat bij het aanremmen van een bocht, waarbij een wiel altijd als eerste zal slippen.
Het gewicht op juiste manier afstellen is een lastige klus. Je moet beschikken over schroefveren, bijvoorbeeld van AST, met daarnaast
een weeginstallatie. De voordelen zijn:

  • Kortere remweg
  • Betere balans in de bochten, daardoor sneller

Wegen en afstellen kun je laten doen bij Janssen-motorenrevisie voor 165 euro. Je kan bij Janssen ook terecht voor een gratis gewicht / balans-check. Er wordt dan gewogen of je auto uitgebalanceerd moet worden.

6. Sperdifferentieel.
Als je de bocht uit accelereerd, moet je er voor zorgen dat je het maximale vermogen op de weg over kunt brengen. Een differentieel verdeeld de aandrijving over de wielen. Bij een gewoon differentieel kan de kracht in de bochten slechts op één wiel vermogen kan worden overgebracht. Door een Sperdifferentieel wordt op beide wielen vermogen overgebracht. Het resultaat is sneller uit de bochten komen.
Een sperdifferentieel heb je in verschillende vormen. Je hebt er één met een groot en een klein huis. Standaard sperwerking is 25 of 40%. Het is aan te bevelen om direct een revisie van het sper te doen voor je hem er onder zet. (Janssen revisie)
de verhouding  van 3.91 / 4,10 of 4,27 blijken het beste te presteren (Zandvoort). Vervang elk seizoen of om de 5 tot 10 keer rijden de olie om je platen te sparen.


7 Besparen van gewicht.
Elke kilo die mee moet is teveel.

Je kan een standaard E30 Type 1 uitkleden tot net onder de duizend kilo (inclusief rolkooi)
Ramen: De ZAC E30-standaard reglementen staan toe dat de glazen ramen vervangen mogen worden door Lexaan. Het beste kun je daarvoor een plaat van 3 mm kopen. (kost +/- 25 euro). 

  • Interieur:Alles mag eruit, m.u.v. het dashboard.
  • Opendak: moet je dichtmaken (lassen)
  • Bumpers: binnenwerk van de bumpers geheel weghalen. De buitenbumper vastzetten met een paar bouten en moeren.
  • Trekhaak: niet nodig, dus eraf halen
  • Accu: Vervang de standaard accu door een race accu. (scheelt al snel 10 KG)

8. Koppeling
Vervang de koppeling preventief door een racekoppeling. Het beste gebruik je daarvoor de Sintelplaat bijvoorbeeld van Sachs (350 euro)
De race koppeling zorgt voor een betere overbrenging van het koppel. Daarnaast gaat de koppeling ook niet meer kapot.
Vergeet niet een zwaardere drukgroep te installeren (zodat er meer druk kan worden opgebouwd.)

9.Brandstof filter en brandstofpomp

Vernieuwen

10 Luchtfilter + Luchtweger
Sportluchtfilter van K&N in het standaard luchtfilterhuis. Reinig de luchtweger voor een beter koppel onderin.

  • 11 Veiligheid
    - Rolkooi ->
    • Laskooi: Vlasblom. Remola, Biesheuvel (vanaf 600 euro)
    • Schroefkooi (kan je nog eens overzetten of verkopen) vanaf 750 Euro bij Bas Roos, Biesheuvel (OMP)
    • HANS Systeem: combinatie van helm en Harnas - > Bieshuvel

 

 

 

 

 

 

Prijslijst
BMW E30 - E36 parts, revisie en tuning.

 

 

KOOP HIER

BMW E30 - E36 TEFLON BUSSENNaar de E30 teflon shop

 

 

 

webwinkel